اثر تقدم
جمعه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۴۳ ب.ظ
انسانها به طور ذاتی اولین و آخرین مطلبی که شنیدهاند را به خوبی به خاطر میسپارند. به این پدیده در اصطلاح روانشناسی، اثر تقدم و اثر تاخر (primacy and recency effect) گفته میشود. زمانی که تولیدکنندهای محصولی را ارائه میکند، در اکثر مواقع آخرین محصولی که ارائه کرده را به یاد میآورد و از محصولی که متناسب با نیازهای مشتری است، غافل میشود. به طور طبیعی ما همواره اطلاعات و مسایلی که به لحاظ بازه زمانی به ما نزدیکتر هستند را خوب به یاد میآوریم. در صورتی که در بیشتر موارد این موضوع به نفع ما نیست.
نکته: هنگامی که یک رشته اطلاعات و یا رویدادها در توالی یکدیگر رمزگردانی میگردند، گاهی اوقات احتمال یادآوری مواد ابتدایی بیشتر است که به اثر تقدم (PRIMACY EFFECT) شهرت دارد و یا احتمال یادآوری در مواد انتهایی رشته بیشتر است که اثر تاخر (RECENCY EFFECT) نامیده میگردد.
برای دانلود رایگان متن کامل روی لینک زیر کلیک کنید
دریافت
۰۰/۱۱/۲۲