تعمیر و نگهداری شیشه های هواپیما
شیشه هواپیما و جنس آن
شیشه های هواپیما از لحاظ نوع ساختار مقاومتی دارای چندین لایه می باشند و به عنوان مثال در بخش مسافران از نوع Back Up Structure استفاده میگردد و در آن از 2 عدد شیشه تلقی و سیلیکونی همراه با یک عدد لایه حذب کننده نور خورشید در داخل شیشه سیلیکونی استفاده میگردد و فضای بین شیشه ها نیز به دلیل تحت فشار بودن کابین, با هوای آزاد داخل کابین در ارتباط می باشد. همچنین پنجره های بخش مسافران فاقد قابلیت جذب امواج UV به میزان بیش از 30% میباشند و برای این منظور سایه بان و پوشش های خاص به روش کشویی در نظر گرفته شده است. در مقابل, پنجره های کابین خلبان به روش Redundant و همراه با 3 الی 5 لایه مقاومتی از جنس شیشه, اکرلیک, کربن, پلاستیک و ... ساخته میشوند. همچنین به دلیل Limited بودن لایه های اول و دوم, چنانچه جسم خارجی با این بخش برخورد نماید, شیشه خورد نمیشود و تنها ترک برمیدارد و در سر جای خود باقی می ماند
بیضوی بودن شیشه های هواپیما
چهار ضلعی بودن این شیشه ها باعث می شده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ فشاری روی شیشه ها وجود نداشته باشد.بد نیست بدانید وقتی هواپیما در آسمان اوج می گیرد، فشار جو بیرونی، توربو بالانس و نیروی کششی کاهش پیدا می کنند. هر چه ارتفاع وسیله بیشتر گردد.
نواع تشکیل یخ برروی بدنه هواپیما
انواع گوناگون تشکیل یخ روی هواپیما کاملا قابل تشخیص نیستند ولی می توان آنها را به گونه های زیر تقسیم کرد:
1-شبنم یخی Hoar Frost 2-یخ کدر Rime Ice 3-یخ شفاف Clear Ice 4-یخ باران Rain Ice 5-برف آبدار Pack Snow
اثرات شبنم یخی
الف) رسوب شدن آن روی آنتن ها با عث اختلال در سیستم مخابراتی هواپیما می شود.
ب) موقع پرواز و جدا شدن از سطح باند ایجاد مشکل می نماید.
ج) شیشه جلوی هواپیما را کدر می کند.
تشخیص یخ بر روی سطوح هواپیما است
۱- سنسورهای الکترنیکی موجود بر روی سطوح هواپیما که البته برخی اوقات دچار اشتباه تشخیص نیز می شوند .
۲- نوعی سیستم تشخیص که در آن میزانی یخ بر روی یک سنجنده قرار می گیرد
روش های امحای یخ در هواپیما
۱- سیستم های ضد یخ : این سیستم ها قبل از اینکه هواپیما دچار شرایط یخ زدگی شود روشن می شوند تا مانع یخ زدگی شوند . که شامل سیستم های گرمایشی ، سیستم های نگهداری گرما ، سیستم حرارتی دریچه سوخت ، سیستم گرمایشی سپرهای باد و یخ زداهای سطح (در فرم مایع) می باشد.
۲- سیستم های یخ زدایی : این سامانه ها پس از یخ زدگی و در واکنش به یخ فعال می شوند. شامل بال های گرم شونده ، سیستم بال های گریان (weeping wing system) و سامانه چکمه boots می شود.
روش های یخ زدایی شیشه ها
۱- استفاده از المان های حرارت مقاومتی، که در اثر عبور جریان الکتریکی گرما تولید می کنند . به مانند شیشه عقب ماشین ها
۲- استفاده از مواد شیمیایی مایع نظیر : اتیلن گلیکول ، پروپلین گلیکول ، ایزوپروپیل الکل درجه بی ، اوره ، سدیم استات و نمک های کراید
جمع بندی
به طور کلی شیشه های هواپیما جزء قطعات مهم هواپیما دسته بندی می شوند. چرا که راه ارتباطی خلبان با محیط اطراف هستند در نتیجه تعمیر و نگهداری آن نیز امر مهمی است، باید توجه داشت که استفاده از راه هایی که به ذهن فرد می رسد ممکن است خطرناک باشد و به شیشه هواپیما آسیب برساند و خسارات های سنگینی به هواپیما وارد شود.
منبع: Aircraft Anti-Icing Systems Group 4 Leslie Mehl Annie Parsons