ما انسان را به احسان به پدر و مادر سفارش کردیم... احترام و نیکی به والدین در قرآن
پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹ ق.ظ
کلامی از قرآن
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
وَوَصَّیْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا
ما انسان را به احسان به پدر و مادر سفارش کردیم.
سوره الاحقاف آیه 15
❤️کانال پدر و مادر❤️
@padarvmadar
احترام و نیکی به والدین در قرآن
در آیات به انسانها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان کنند
در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و
روایات خیلی سفارش شده است ما در اینجا فقط به بعضی نکات که نشاندهنده
اهمیت احسان به پدر و مادر است اشاره میکنیم:
1. نیکی به پدر و مادر در کنار توحید:
«لا
تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،[1] «وَ
اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ
إِحْساناً»،[2] «أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ
إِحْساناً»،[3] «وَ قَضى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ
بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،[4] «یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ
الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ».[5]
از این آیات معلوم میشود که عقوق
والدین بعد از شرک به خدا در شمار بزرگترین گناهان و یا خود این از
بزرگترین آنها است و از آن طرف هم معلوم میشود که واجبترین واجبها احسان
به پدر و مادر است.[6]
2. احترام انبیاء نسبت به پدر و مادرشان:
از بعضی آیات این درس مهم را از انبیاء میآموزیم خداوند در مورد یحیی ـ علیه السلام ـ میفرماید: «وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ»[7] و در مورد عیسی میفرماید: «وَ بَرًّا بِوالِدَتِی وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّاراً شَقِیًّا»[8] «خداوند مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده است و جبار و شقی قرار نداده است.
در
سالهای آغاز بعثت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود. روزی آن
حضرت: فرشی پهن فرموده بود و روی آن نشسته بود که در این موقع شوهر حلیمه
به حضور آن حضرت آمد، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به یاد مهربانیهای
او، برخاست و او را احترام زیادی کرد و گوشهای از فرش خود را گسترد و پدر
رضاعی خود را روی آن نشاند طولی نکشید که مادرش حلیمه وارد شد، حضرت گوشه
دیگر فرش را برای او پهن کرد و او را روی آن نشانید و محبت فراوانی به مادر
رضاعی خود کرد.[9]
3. سفارش به همه مردم نسبت به تمام پدران و مادران:
در
آیات به انسانها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان
کنند و نگفته است که ای مسلمانها به پدر و مادر خود احترام کنید «وَ
وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً».[10]
و از طرف مادران و
پدران هم احترام آنها اختصاصی به پدران و مادران مسلمان ندارد بلکه هر کس
که پدر و مادر است باید مورد احترام فرزندان قرار گیرد چون در آیات سخن از
«والدین» است بدون هیچ قیدی به ایمان و اسلام.
«وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً».[11]
در این آیه با آنکه پدر و مادر کافر هستند و فرزند را دعوت به کفر
میکنند خداوند فقط در این مورد اجازه عدم اطاعت داده است امّا با این حال
میفرماید: ولو اینکه آنها کافرند ولی با آنها در دنیا به طور شایستهای
رفتار کن.
4. سفارش به فرزندان شده نه والدین:
در
قرآن آیات زیادی تأکید بر رعایت حقوق پدر و مادر آمده است امّا به والدین
نسبت به فرزندان سفارش کمتر میشود مگر در مورد نهی از کشتن فرزندان که یک
عادت شوم و زشت در عصر جاهلیت بود. این هم به خاطر آن است که پدر و مادر به
حکم عواطف نیرومندشان کمتر ممکن است فرزندان خود را فراموش کنند در حالی
که زیاد اتفاق میافتد که فرزندان پدر و مادر خود را مخصوصاً در دوران پیری
فراموش کنند.[12]
خداوند در سوره اسراء می فرماید: نسبت به پدر و مادر نیکی و احترام
و خضوع داشته باشید
5. شکر والدین هم ردیف شکر خدا:
«أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ»[13]
(به او توصیه کردم) که برای من و پدر و مادرش شکر به جا آور» همان طور که
ملاحظه میشود در این آیه خداوند و شکر والدین در یک ردیف قرار گرفتهاند،
لذا امام رضا ـ علیه السلام ـ میفرماید: خدا امر فرموده به شکرگذاری از
خودش و برای والدین، پس اگر کسی والدین را شکر نکند خدا را هم نمیکند.[14]
6: تواضع و فروتنی نسبت به آنها آشکار باشد:
در آیه «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ»[15]
در رابطه با تواضع و فروتنی نسبت به پدر و مادر است. جناح به معنای پر و
بال گستران است که کنایه از مبالعه در تواضع و خضوع زیانی و عملی است مثل
جوجهای که بال و پر خود را باز میکند تا مهر و محبت مادر را تحریک کند و
او را به فراهم ساختن غذا وادار سازد از اینکه در این آیه جناح مقید به
«ذُل» شده استفاده میشود که انسان باید در معاشرت و گفتگو با پدر و مادرش
طوری رفتار کند که پدر و مادر تواضع و خضوع او را احساس کنند و بفهمند که
او را در برابر آنها خوار میکند و نسبت به ایشان محبت و مهر دارد.[16]
یکی از آثار مهم احترام و نیکی کردن به پدر و مادر:
الف) غفران الهی: خداوند در سوره اسراء بعد از آنکه دستور میدهد که نسبت به پدر و مادر نیکی و احترام و خضوع داشته باشید بعد از آن میفرماید: «ربکم اعلم بما فی نفوسکم ان تکونوا صالحین فانه کان للاوابین غفورا.»[17]
«خدا به آنچه در دلهای شما است از خود
شما آگاهتر است اگر همانا در دل اندیشه صلاح دارید خدا هرکه را با نیت پاک
به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید.»
و یکی از آثار بیحرمتی به پدر و مادر گرفتار شدن به عذاب الهی است:
«والذی
قال لوالدیه افٍ لکما اتعد اننی ان اخرج و قد خلت القرون من قبلی و هما
یستغیثان الله ویلک ءامن ان وعدالله حق فیقول ما هذا الا ساطیر
الاولین.»[18]
این آیه در مورد فرزند بی ایمان و حق
نشناسی است که مورد عاق والدین واقع شده است و به پدر و مادر اف گفته و
میگوید: «آیا به من وعده میدهید که من در روز قیامت مبعوث میشوم در حالی
که قبل از من هم اقوامی بودند و مردند و هرگز مبعوث نشدند.» این پدر و
مادر مؤمن در مقابل این فرزند تسلیم نمیشوند آنها فریاد می زنند و خدا را
به یاری میطلبند که وای بر تو ای فرزند ایمان بیاور که وعده خدا حق است
اما او همچنان لجاجت میکند و در مقابل پدر و مادر میگوید اینها چیزی جز
افسانههای پیشین نیست.
از این آیه معلوم میشود این فرزند
کاملا به پدر و مادر بی احترامی کرده و به حرف پدر و مادر گوش نداده بلکه
حتی آنها را مسخره هم کرده است سرانجام کار چنین افرادی را در آیه بعد روشن
میکند و میفرماید: اولئک الذین حق علیهم القول فی امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس انهم کانو خاسرین.[19]
آنها کسانی هستند که عذاب الهی در
باره آنها حتمی است و همراه با اقوام کافر از جن و انس که قبلا از آنها
بوده گرفتار مجازات دردناک میشوند و اهل دوزخاند.[20]
================================
پیوست
[1] .
سوره بقره، آیه 83.
[2] .
سوره نساء، آیه 36.
[3] .
سوره انعام، آیه 151.
[4] .
سوره اسراء، آیه 23.
[5] .
سوره نعمان، آیه 14،13.
[6] .
محمّد حسین طباطبایی، المیزان، مترجم سید محمّد باقر موسوی همدانی،
(قم، انتشارات اسلامی) ج 7، ص 515.
[7] .
سوره مریم، آیه 14.
[8] .
سوره مریم، آیه 32.
[9] .
محمّد مهدی اشتهاردی، داستان دوستان، (قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات
اسلامی، چاپ اول، 1369) ج 3، ص 47.
[10]
. سوره عنکبوت،آیه 8.
[11]
. سوره نعمان،آیه 15.
[12]
. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ
چهاردهم،1374)، ج 17، ص 41.
[13]
. سوره لقمان، آیه 14.
[14]
. محمّدی ریشهری، میزان الحکمه، (ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول،
1363) ج 10، 709.
[15]
. سوره اسراء،آیه 24.
[16]
. محمّد حسین، طباطبائی، تفسیر المیزان، مترجم سید محمّد باقر موسوی
همدانی (قم، انتشارات اسلامی) ج 13، ص 109.
[17]
. اسراء 25
[18]
. احقاف 17.
[19]
. احقاف 18.
[20]
. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دهم
1371)، ج21، ص337.
منبع: پورتال اندیشه قم
پیوست
[1] . سوره بقره، آیه 83.
[2] . سوره نساء، آیه 36.
[3] . سوره انعام، آیه 151.
[4] . سوره اسراء، آیه 23.
[5] . سوره نعمان، آیه 14،13.
[6] . محمّد حسین طباطبایی، المیزان، مترجم سید محمّد باقر موسوی همدانی، (قم، انتشارات اسلامی) ج 7، ص 515.
[7] . سوره مریم، آیه 14.
[8] . سوره مریم، آیه 32.
[9] . محمّد مهدی اشتهاردی، داستان دوستان، (قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1369) ج 3، ص 47.
[10] . سوره عنکبوت،آیه 8.
[11] . سوره نعمان،آیه 15.
[12] . ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهاردهم،1374)، ج 17، ص 41.
[13] . سوره لقمان، آیه 14.
[14] . محمّدی ریشهری، میزان الحکمه، (ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1363) ج 10، 709.
[15] . سوره اسراء،آیه 24.
[16] . محمّد حسین، طباطبائی، تفسیر المیزان، مترجم سید محمّد باقر موسوی همدانی (قم، انتشارات اسلامی) ج 13، ص 109.
[17] . اسراء 25
[18] . احقاف 17.
[19] . احقاف 18.
[20] . ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دهم 1371)، ج21، ص337.
منبع: پورتال اندیشه قم
۹۷/۰۸/۲۴