آموزش تفکیک زباله باید از مدارس آغاز شود
آموزش تفکیک زباله باید از مدارس آغاز شود
دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر آموزش منسجم و پیوسته در امر تفکیک زباله خواستار فرهنگسازی درست برای همکاری و مشارکت بیشتر شهروندان شد.
عباس قائید رحمت در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرهنگسازی در تفکیک زباله، مهمترین هدف مدیریت شهری را بهبود شرایط کار و زندگی ساکنین دانست و تصریح کرد: ضرورت ایجاد فرهنگ مناسب در زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک آن از طریق آموزشهای عمومی، بدون شک میتواند بیشترین اهمیت و تاثیر را داشته باشد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروزه هدف اصلی آموزش، بالا بردن سطح تعقل، دانش و اخلاق در افراد و همچنین افزایش سطح مسئولیت پذیری آنها در سطح جامعه است.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه رشد شهرنشینی در هر کشوری با تبعات ناخوشایندی از جمله افزایش تولید زباله همراه است افزود:برخلاف آنچه تصور میشود افزایش تولید زباله از چنان اهمیتی برای محیط زیست و نظامهای شهری برخوردار بوده که به یکی از دغدغههای اصلی مدیران شهری تبدیل شده است.
قائید رحمت با تاکید بر اینکه از زباله میتوان برای تولید انرژی و مواد کاربردی و مورد نیاز صنعت بهره گرفت اظهار داشت: در تفکیک زبالهها موادی هستند که صرفا دورریز محسوب نمیشوند و حتی میتوانند مورد استفاده دوباره قرار گیرند که در این صورت نیاز فرهنگسازی درست و منطقی بسیار احساس میشود.
وی تصریح کرد: عوامل زیادی بر نبود موفقیت در تفکیک زباله موثرند که اولین دلیل آن نبود آموزش صحیح، اطلاعرسانی و آگاهی عمومی است که متاسفانه نادیده گرفته میشود.
این نماینده مردم در مجلس نهم یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در تفکیک زباله را اعتماد مردم و خانوادهها به سیستم متولی این کار دانست و تاکید کرد: در بسیاری از مناطق، مردم تلاش دارند دراین امر مشارکت داشته و بخشی از راه حل باشند اما ابتدا میخواهند بیشتر یاد بگیرند بنابراین آموزش بسیار زیادی در این میان مورد نیاز است.
قایید رحمت ادامه داد: به دلیل نبود برنامهای منسجم در آموزش و فرهنگسازی در تفکیک زباله، اعتماد از خانوادهها سلب شده و بسیاری از خانوادهها نمیدانند تفکیک زباله چه فایدهای دارد.
دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جدای از بحث مدیریت زباله، هنوز دیدگاه حفظ محیط زیست در کشور به نحو شایسته نهادینه نشده در حالی که این موضوع را میتوان در کتابهای درسی پیگیری و در مدارس آموزش داده شود./
خبرگزاری خانه ملت
http://www.icana.ir/